Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 72,0 fot
- Bredd: 22,0 fot
- Djup: 10,5 fot
- Dräktighet:
- 1830: 40,83 svåra läster
- 1832: 39,57 svåra läster
- 1838: 36,52 svåra läster
- 1850: 36 svåra läster
- 1867: 26 nyläster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1830
Fartyget är byggt under namnet Neptunus på ej namngivet varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Nils Risholm för ett partrederi i Döderhultsvik med handlaren Gustaf Sandberg som huvudredare.
Hemort troligen Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 31/3 1831.
1833-03-26
Ny delägare i rederiet vilket får till följd att Olof C Björkman från Malmö blir ny huvudredare. Fartygets namn ändras till Prins Oscar och hemort ändras förmodligen till Malmö.
1836-03-22
Handlaren i Kalmar, Gustaf Berg, köper samtlig andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare. Ny hemort Kalmar.
1843-03-10
Handelbolaget E & N Callerström i Påskallavik är fartygets nye ägare och ny huvudredare blir Nils Callerström i Påskallavik.
Ny hemort Påskallavik.
Fartygets slutliga öde är ej känt. Sista kända besättning påmönstrades i Oskarshamn 15/9 1869 för resa till Danmark. Därefter saknas uppgifter.
Har du som läser detta ytterligare information om fartyget, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Rådhusrätten och magistraten i Kalmar, Mät- och bilbrev 1820-39
- Oskarshamns sjömanshus, Mönstringsliggare