Näs, -, 1527

Bild från Järnvägsmuseet(JvmKDAA12335). Bilden togs 1880 i Tamms kanal.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 1527
  • Längd: 57 fot
  • Bredd: 12,44 fot
  • Djup: 5,42 fot
  • Dräktighet:
    • 1881: 15 ton
    • 1894: 25,37 registerton
    • 1918: 1,39 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg/bogserfartyg
Historik:

1879
Fartyget är byggt av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 157 för handlaren Gustaf Olympias Stadin i Sundsvall som är ensam ägare och huvudredare. Hemort Sundsvall.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 11/9 1894.

1899-01-27
Partrederiet för ångfartyget Näs, med ångbåtskommissionären Frans Oscar Bernhard Joachimson i Sundsvall som huvudredare. Hemort Sundsvall kvarstår.

1903
Nämndeman Lars Andersson i Kyrkbyn, Bjuråker är nu ägare och huvudredare till fartyget. Hemort troligen Bjuråker.

1905-10-20
Konkursmassan efter tidigare ägaren säljer fartyget till Albert Schödin i Forssa.

1905-11-08
Tidigare ägaren, Albert Schödin, överlåter fartyget till ångfartygsbefälhavaren Karl Emil Rask i Norrbo. Han blir ensam ägare och huvudredare. Ny hemort Norrbo.

1916-04-01
Hemmansägaren Olof Eriksson i Hamre, Forssa köpte för 6590 kronor fartyget på offentlig auktion efter att förre ägaren gjort konkurs. Ny hemort troligen Hamre.

1916-11-29
Johan Hilmer Ivarsson i Bjuråker blir för 8300 kronor fartygets nya ägare och huvudredare. Hemort Bjuråker.

1917-06-11
Ägaren säljer hälften i fartyget till handlaren Otto Teodor Karlsson i Strömstad och dom bildar Ångaren Näs Rederi med Otto Teodor Karlsson som huvudredare och med Strömstad som hemmahamn.

1917-09-05
När fartyget ligger på Götaverkens slip, troligtvis för ombyggnad till bogserbåt, så köper maskininspektören C. O. Lundqvist i Göteborg fartyget för 20000 kronor. Hemort Göteborg.

1920-09-20
För 40000 kronor köper Jönköping & Vulcans Tändsticksfabriks AB i Jönköping fartyget men överlåter det till sitt dotterbolag Uddevalla Tändsticksfabrik i Uddevalla. Fartygets hemort blir Bengtsfors.

1920-10-01
AB Bengtsfors Sågverk i Uddevalla är nu ägare till fartyget som fortfarande har Bengtsfors som hemort.

1935-12-09
Vid förre ägarens konkurs så överförs fartyget återigen på Jönköping & Vulcans Tändsticksfabriks AB och låter i sin tur än en gång Uddevalla Tändsticksfabrik reda fartyget. Hemort Bengtsfors.

1937-02-17
Ångfartygsbefälhavaren Karl Oskar Persson i Lennartsfors blir för 1000 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget som får Lennartsfors som hemort.

1956-06-13
Hilbert Vilhelm Johansson i Säffle köper fartyget för 3500 kronor för upphuggning. Ny hemort Säffle.

1957
AB Glückmans Metallaffär i Göteborg köpte fartyget 7/11 1957 för 2000 kronor och meddelar Kommerskollegium att det nu huggits upp.
Avföres ur registret samma år.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Sveriges skeppslista
  3. Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”.
  4. Sundsvalls sjömanshus, fartygsregister