Basfakta:
- Svensk signal: HBMD
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 54,64 fot
- Bredd: 21,10 fot
- Djupgående: 7,30 fot
- Dräktighet:
- 1840: 22,17 svåra läster
- 1867: 23 nyläster eller 75,14 registerton
- Riggning/typ: Slup
Historik:
1840
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Peter Hasselqvist som också blev fartygets huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 13/6 1843.
1844-04-30
Ett partrederi med två deltagare har övertagit fartyget och där skepparen Nils Wickberg blir huvudredare. Förmodligen ingen förändring av hemort.
1845-03-28
Fartyget köps av ett partrederi med tre deltagare i Döderhultsvik med handlaren Nils Peter Ekvall som huvudredare. Hemma i Döderhultsvik.
1857 (osäkert årtal)
Under resa från Mönsterås mot Skåne, sannolikt med en ny ägare, med trävaror strandar fartyget i närheten av Skäggenäs och förs till Timmernabben i marvatten.
1867
Fartyget förbyggs av skeppsbyggmästaren J. Nordström i Timmernabben och omriggas troligen från galeas till skonert för ett partrederi med tre deltagare i Timmernabben och med handlaren Sven Olsson i Timmernabben som huvudredare. Fartygets hemort Timmernabben.
1867-10-19
Fartyget tillhör nu ensamt sjökapten Johan Algot Larsson i Kalmar. Han blir då även huvudredare. Fartyget namnändras till Victoria och får Kalmar som hemmahamn.
1871-03-18
Sjökaptenen Johan Peter Magnusson köper ensam fartyget och blir då huvudredare. Ingen ändring av hemmahamn.
1873-04-10
Fartyget köps av ett partrederi i Strömstad med fjorton deltagare. Huvudredare blir badmästaren A. M. Strömberg i Strömstad. Fartygets hemort Strömstad.
1884-05-11
Fartyget säljs till ett Norskt rederi och utgår ur svenskt register.
Vidare öden ej kända.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev