Basfakta:
- Svensk signal: JSVM/SJLG
- Svenskt reg. nr.: 5373
- Längd: 20,84 meter
- Bredd: 6,15 meter
- Djup: 2,06 meter
- Dräktighet:
- 1912: 39,90 registerton
- 1926: 36,83 registerton
- 1936: 39,81 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/fritidsfartyg
Historik:
1912
Fartyget är byggt på Landskrona Nya Varvs AB i Landskrona av skeppsbyggmästaren A. K. Gustafsson för sjömannen Edvin Olsson i Barsebäckshamn. Som ensam ägare var Olsson även huvudredare. Fartygets hemort Barsebäck.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 18/9 1912.
1918-04-13
Ett partrederi i Misterhult med lotsförmannen Johan Valdemar Sjödoff i Kråkelund, Misterhult som huvudredare köper fartyget för 35.000 kronor och det får Kråkelund som hemort.
Rederiet låter 1926 installera motor i fartyget varpå hon klassas som motorseglare.
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat 27/9 1926.
1948-03-10
Skepparen Max Konrad Mattsson i Hällevik, Mjällby köper ensam fartyget för 35.000 kronor och blir även huvudredare. Nu hemort Hällevik.
1956-06-25
Ett partrederi på Ven blir för 17.500 kronor ny ägare till fartyget. Till huvudredare utses Karl Artur Nilsson i St. Ibb, Ven, vilket även blir fartygets hemort.
1964-07-23
Direktören Stig Emond i Landskrona köper fartyget för 5.000 kronor och är som ensam ägare även huvudredare. Hemort Ven.
1970-07-02
Varvschefen Carl-Erik Palmgren i Landskrona blir för 5.000 kronor fartyget näste ägare och huvudredare. Hemorten Ven kvarstår. Fartyget används som fritidsfartyg.
1978-07-12
Fartyget ägs av Sven Anders Edling i Malmö och har Åkarp som hemmahamn.
1984-10-08
Rupert von Johnston & Costakis Coutsides från Sydafrika är nya ägare till fartyget. Fartygets namn eller hemmahamn anges ej.
1995-11-10
Fartyget avregistreras från Svenskt register. Orsak ej känd.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Transportstyrelsen, Sjöfartsregistret