Basfakta:
- Dansk signal: NHQJ
- Svensk signal: HVLJ
- Svenskt reg. nr: 511
- Längd: 25,5 meter
- Bredd: 6,76 meter
- Djupgående: 3,15 meter
- Dräktighet:
- 1891: 122,14 registerton
- 1893: 120,53 registerton
- 1896: 112,32 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1856
Byggd i Stege i Danmark och förbyggd i Thurö 1873.
1873
Ägd/redad av W. C. H. Fischer. Hemort Reykjavik.
1875
Samma ägare/redare men med Köpenhamn som ny hemort.
1891-04-17
Inköpt till Sverige av ett partrederi i Brantevik med skepparen Ola Larsson i Brantevik som huvudredare. Hemort Brantevik.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1893-05-02
Ändringar i rederiet gör att skepparen Nils Persson utses till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1900-05-16
Ett partrederi i S:t Anna köper fartyget och utser skepparen Oskar Mauritz Pettersson på Missjö till ny huvudredare. Ny hemort blir S:t Anna.
1905-06-26
Efter ändringar i rederiet utses hemmansägare Per Ferdinand Pettersson i Wängsjö, S:t Anna till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1908-06-30
Nya ändringar i rederiet medför att hemmansägaren Per Erik Pettersson i Söderköping utses till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1910-04-07
Den i Norrköping bosatte byggmästaren Per Adolf Pettersson köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Ny hemort blir Norrköping.
1913-03-13
För 3000 kronor blir Gustaf L. Wijkströms Trävaru AB i Oskarshamn fartyget nya ägare. Till huvudredare utses verkställande direktören Gustaf Lorentz Wijkström. Fartyget nya hemort blir Oskarshamn.
1915-12-04
Påseglades, under resa från Oskarshamn mot Dansk hamn med trälast, omkring 4 dec. 1915 av tysk ångare utanför Borgholm. Klövs nästan på mitten med flöt på trälasten. Bogserades in till Pataholm där hon kondemnerades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev sam Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- Oskarshamns Sjöfartsförenings arkiv.