Basfakta:
- Svensk signal: HDBV
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 102,1 fot
- Bredd: 25,1 fot
- Djupgående: 11,6 fot
- Dräktighet:
- 1869: 54,5 nyläster eller 166,01 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1869
Byggd på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handlaren Erland Petersson i Oskarshamn som var ensam ägare och då även huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 10/5 1869.
Fartyget som tillsammans med skonerten John avlöpte från stapelbädden samma dygn, 1/5 1869, tillhörde båda Erland Petersson och fartygen namngavs som en hyllning till järnvägsentrepenören mr. John Morton som kontrakterats för att bygga järnvägen mellan Oskarshamn och Nässjö.
1871-08-31
Ett partrederi med tio deltagare köper fartyget liggande i Solstadström av förre ägarens sterbhus för 25.000 Riksdaler Riksmynt och utser skeppsmäklaren Ernst Laurentius Bolin i Kalmar som huvudredare. Ny hemort blir Kalmar.
1873-04-04
Efter att i en orkan förlorat riggen, under resa Rio de Janeiro mot Kanalen med våtsaltade hudar, drev fartyget iland i närheten av Nova Almeida i Brasilien och slogs fullständigt sönder. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Barometern 1869-05-05
- Barometern 1873-04-26
- Aftonbladet 1873-05-19