Basfakta:
- Svensk signal: HKBP
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 80 fot
- Bredd: 21,6 fot
- Djupgående: 10,8 fot
- Dräktighet:
- 1864: 65,43 svåra läster eller 37,69 nyläster
- 1866: 34,5 nyläster eller 108,10 registerton
- 1877: 114,77 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1856
Byggd i Stavanger i Norge.
1864-08-23
Efter att under norsk flagg strandat vid Sandby på Öland köptes fartyget på auktion 1863 av skepparen Peter Jonsson i Stora Rör på Öland som lät skeppsbyggmästaren J. Nordström förbygga fartyget på varv i Pataholm. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets hemort blev Kalmar.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1865-03-15
Ett partrederi i Kalmar med handlaren Carl Gustaf Säfström som huvudredare blir fartygets nya ägare. Hemort Kalmar kvarstår.
1866-04-30
Den i Västervik bosatte sjökaptenen Carl Gustaf Törnqvist köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Västervik.
1873-04-16
Ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Gustaf Vilhelm Freidenfeldt som huvudredare är för 8.600 Rd Rmt nya ägare till fartyget som nu får Oskarshamn som hemort.
1877-06-15
Handlaren Martin Fredrik Kronlund i Kalmar blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets hemort blir Kalmar.
1879-05-28
Ägaren säljer andel i fartyget, men är fortsatt huvudredare, så att det nu redas av ett partrederi i Kalmar. Ingen ändring av hemort.
1889-08-09
Huvudredaren, Martin Fredrik Kronlund, återköper samtliga andelar i fartyget och blir återigen ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemort kvarstår.
1895-02
Fartyget, liggande i Västervik, utannonseras av ägaren M F Kronlund för försäljning på offentlig auktion. Fartygets öden efter den eventuella försäljningen kan ej redovisas då vidare information saknas.
Kan du delge mig den saknade informationen, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev.
- Sveriges skeppslista.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.