Basfakta:
- Tysk signal: DIDZ
- Svensk signal: KBDS/SICA
- Svenskt reg. nr.: 5917
- Längd: 82,50 meter
- Bredd: 12,53 meter
- Djup: 4,76 meter
- Dräktighet:
- 1917: 1586,28 registerton
- 1934: 941,29 registerton
- 1943: 943,95 registerton
- 1950: ,909,27 registerton
- 1957: 801,92 ton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1917
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 257 för Rederi AB Svenska Lloyd i Göteborg, vilket även blev fartygets hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 31/7 1917.
1954-05-04
Aug. Bolten, Wm. Miller’s Nachfolger i Hamburg köper fartyget för 400.000 kronor och namnändrar det till Halleberg. Hemort Hamburg.
I och med försäljningen till Tyskland utgår fartyget ur svenskt register.
1956-07-19
Rederi AB Svenska Lloyd i Göteborg köper tillbaka fartyget för 375.000 tyska mark. Fartyget bibehåller namnet. Inget Certifikat på fartyget utgivet till rederiet.
1956-07-21
Fartyget säljs omgående till Monark Line AB i Stockholm för 800.000 kronor. Det namnändras till Monark och får Stockholm som hemort. Fartyget seglar med interimscertifikat fram till 27/5 1957 då det ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikatet utges.
1964-08-24
AB Skånska Cementgjuteriet köper fartyget för 375000 kronor, bygger om det till pråm (läktare) med Stockholm som hemort.
1973-01-08
Pråmen köps av Bogser AB Sven i Göteborg för 90.000 kronor. Nu blir Göteborg hemorten för pråmen.
Existerade fortfarande 2007 som ”flat-top pråm”
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”.
- http://www.faktaomfartyg.se