Basfakta:
- Svensk signal: HFBV
- Svenskt reg. nr: 1926
- Längd: 89 fot
- Bredd: 22,5 fot
- Djupgående: 9 fot
- Dräktighet:
- 1866: 31 nyläster eller 99,35 registerton
- 1877: 82,41 ton
- 1883: 93,47 registerton
- 1896: 88,39 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1856
Byggd på Skogby bruk i Tenala i Finland.
Fartygets historik fram till 1870 ej känd.
1870-05-14
Ett partrederi i Stockholm med Otto Fredrik Halén som huvudredare är nu registrerad som fartygets ägare med hemorten Stockholm och med namnet Deodara.
1873-03-14
Skeppsklareraren Peter Leffler i Göteborg är huvudredare i det partrederi som blir fartygets nye ägare. Ny hemort Göteborg.
1875-04-29
Den i Kalmar bosatte skeppsmäklaren Per Alfred Nelsson är huvudredare i det partrederi som nu är fartygets nya ägare. Ny hemort blir Kalmar.
1877-03-22
Sjökaptenen Sven Petter Nordström i Kalmar köper fartyget ensam och blir även huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.
1883-08-28
Förre ägaren låter skeppsbyggmästaren H. Olsén förbygga fartyget på Kolboda varv samt namnändrar det till Marie Charlotte. Han säljer även andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Kalmar. Huvudredare och hemort kvarstår som tidigare.
1887-06-07
Förändringar i rederiet medför att skepparen Frans Österström i Timmernabben blir ny huvudredare och att fartygets nya hemort blir Timmernabben.
1909-05-05
I samband med att huvudredaren flyttar till Oskarshamn så ändras även fartygets hemort till Oskarshamn. I övrigt inga ändringar.
1916-05-06
Fartyget säljs till firma Johan Albert Johansson i Berga i Kalmar län för att vid AB Saltviks Slip i Oskarshamn avriggas och förändras till pråm. Den 24/11 1916 såldes pråmen till AB Emsfors Bruk i Påskallavik för 1200 kronor. Vidare öden ej kända.
I samband med att fartyget ändrades till pråm utgår det ur registret
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat