Basfakta:
- Svensk signal: HLFR
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 85,5 fot
- Bredd: 23 fot
- Djupgående: 9,8 fot
- Dräktighet:
- 1867: 37 nyläster eller 115,38 registerton
- 1876: 116,69 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1862
Byggd på Rulkolans varv i Wiborg Finland av E. Silverberg, troligen för ett partrederi på orten.
187?
Fartyget säljs 1873 till Sverige av ett partrederi på Lemland, Åland.
När fartyget kom till Åland finns inga uppgifter om.
1873
Inköpt till Sverige för 5.000 Rd Rmt av Anton Bergqvist i Figeholm. Han blev som ensam ägare även huvudredare. Hemort Figeholm.
Fartyget förbyggdes under året i Figeholm av byggmästaren A. Linbom.
Första fribrev utfärdat 1874-04-07.
1876-05-10
Huvudredaren låter återigen förbygga fartyget i Figeholm. Denna gång av skeppsbyggmästaren A. P. Andersson. Ingen ändring av huvudredare eller hemort.
1880-11-04
Under resa från Hartlepool mot Trelleborg med en last av stenkol strandade fartyget på Tolbøl strand i närheten av Vestervig på Jyllands västkust och blev delvis sönderslaget. Besättningen räddade sig i egen båt.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Helsingborgs Tidning 1880-11-09
- https://vragwiki.dk
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn