Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 106,13 fot
- Bredd: 28,60 fot
- Djupgående: 14,60 fot
- Dräktighet:
- 1848: 146,75 svåra läster
- 1849: 138,01 svåra läster
- Riggning/typ: Barkskepp
Historik:
1848
Byggd på Stora Varvet i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Hans Peder Carstensen för grosshandelsbolaget Godenius & Co i Stockholm och med grosshandlaren Samuel Godenius som huvudredare. Hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat 25/7 1848.
1861
Fartyget fick ny besättning i Stockholm den 12/6 1861 för resa mot Västervik och vidare utrikes. Efter detta datum finns endast en notis i Westerviks veckoblad den 10/8 om att virke efter det slopade Stockholmsskeppet Maria Charlotta skulle auktioneras ut i Västervik. Om dessa två är samma fartyg kan inte fastställas.
Har du information som kan klargöra detta, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Westerviks veckoblad 10/8 1861
- Stockholms sjömanshus, Mönstringsrulla