Basfakta:
- Dansk signal : NPCD (Malmö)
- Dansk signal: NPGM (Holger Danske)
- Svensk signal: HFBJ
- Svenskt reg. nr: 3662
- Längd: 142,66 fot
- Bredd: 22,83 fot
- Djupgående: 10,5 fot
- Dräktighet:
- 1870: 25 nyläster eller 117,61 registerton
- 1900: 171,61 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1870
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av skeppsbyggmästaren Johan Oskar Bredberg för AB Thunberg & Stockholm i Malmö med handlaren Edvard Engeström som huvudredare. Fartygets namn och hemort Malmö.
Första fribrev utfärdat 5/5 1870.
1873-10-10
Ångfartygs AB Öresund blir fartygets nya ägare. Huvudredare och hemort kvarstår.
1875-05-10
Det Forenede Dampskibs-Selskab (D.F.D.S.) i Köpenhamn köper fartyget för 100.000 kronor och vars hemmahamn blir Köpenhamn. Namnet Malmö bibehölls.
1900-04-28
Svenska Rederi AB Öresund i Malmö köper tillbaka fartyget till Sverige för 53.000 kronor och fartyget får återigen Malmö som hemort. Huvudredare ej definierad.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1905-05-03
Fartyget köps av A/S Dampskibssellskabet Turisten i Köpenhamn och fartyget blir återigen dansk egendom nu med namnet Holger Danske.
1918-06-27
Återbördas till Sverige och Helsingborg av Herman Lennart Corfitzon i Helsingborg och under namnet Ernst (saknar RN och signal). Nyttjas troligen som bogerfartyg.
1919-12-17
Övergår till Otto Hillerström i Helsingborg.
1923
Upphuggen av Petersen & Albeck i Köpenhamn.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk
- M/S Museet for Søfart, Frederik Frederichsen