
Basfakta:
- Svensk signal: HLPD
- Svenskt reg. nr: 412
- Längd: 37,11 meter
- Bredd: 7,85 meter
- Djupgående: 3,98 meter
- Dräktighet:
- 1874: 96 nyläster eller 278,80 registerton
- 1876: 291,38 ton
- 1881: 291,36 registerton
- 1895: 280,65 registerton
- Riggning/typ: barkskepp
Historik:
1874
Byggd på varv i Oskarshamns av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för vice konsuln Nils Gustaf Wijkström i Oskarshamn som då även blev huvudredare för fartyget. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utgivet 6/6 1874.

Från Sjöhistoriska museet. (PDM)
1886-07-13
3/4-delar av fartyget säljs till handelsfirman P. E. Kreuger & Jennings i Kalmar och E & N Callerström i Påskallavik. Huvudredare samt fartygets hemort troligen som tidigare.
1888-05-14
Ett partrederi på 14 deltagare blir nu de nya ägarna där bleckslagaren Karl Johan Löfgren blir huvudredare. Hemort för fartyget är Oskarshamn.
Några köpeshandlingar gentemot tidigare ägare finns ej.
1909-03-??
I ett brev från 22/4 1911 till Kommerskollegium meddelar disponenten Hugo Teodor Wijkström i Högsby, att han på auktion i mars 1911 köpt sin brors, N G Wijkströms 1/3 i fartyget efter dennes konkurs i firman N. G. Wijkström & Son. Vid inköptstillfället övergick troligen rollen som huvudredare till Hugo Wijkström.
1911-02-24
I Certifikatet finns en notering att Hugo Teodor Wijkström övertagit rollen som huvudredare.
1915-05-26
Fartyget sänktes av en torped eller flytmina som träffade midskepps, under resa Oskarshamn – Sunderland med trävaror, klockan ½ 4 på eftermiddagen i Nordsjön med bäring N 56,31; O 2,14. Två man ur besättningen omkom. I sjöförklaringen anses det att det var en torped som orsakade katastrofen.
Övriga bärgades av den holländska trålaren Tres Fratres från Ymuiden och fördes i säkerhet i Stavanger.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Sjöförklaring från Oskarshamns Rådhusrätt
- Oskarshamnstidningen
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn