Basfakta:
- Dansk signal: NLJB
- Svensk signal: KDJQ/SKMV
- Svenskt reg. nr: 6674
- Längd: 33,35 meter
- Bredd: 8,00 meter
- Djupgående: 3,28 meter
- Dräktighet:
- 1904: 158 nrt (Dk)
- 1921: 158,26 registerton
- 1923: 158,67 registerton
- 1935: 145,58 registerton
- 1938: 147,62 registerton
- 1947: 153,41 registerton
- Riggning/typ: 3-mast skonare
Historik:
1901
Byggdes på varv i Faxe, Danmark av J. Koefoed för rederi i Marstal med J. C. Hansen som huvudredare med namnet J A Kromann och Marstal som hemort.
1909
Namnändras till I A Kromann. I övrigt inga ändringar.
1918
H. A. Grube är ny huvudredare till fartyget. Hemort som tidigare.
1920-10-27
Ägarbyte med Jens Berndt Svendsen som huvudredare och nanmbyte till Grethe. Ny hemmahamn är Rødby Hamn.
1921-09-17
Frans Edvard Möller i Skillinge köper fartyget till Sverige för 23000 kronor och det döps om till Lydia med hemmahamn i Skillinge.
1922-03-11
Ett partrederi med Oskar Teodor Larsson/Lamberg som huvudredare köper fartyget för 28000 kronor och hemmahamnen blir nu Viken.
1930-04-03
Johan Jönsson som är huvudredare till ett partrederi i Brantevik är för 7300 kronor de nya ägarna: Brantevik är den nya hemmahamnen.
1934-12-19
Erik Olausson i Skärhamn köper ensam fartyget för 17500 kronor och blir då huvudredare. Ny hemmahamn blir då Skärhamn.
1935-03-28
I en skrivelse till Kommerskollegium anger huvudredaren att Lydia blivit försedd med en hjälpmotor om 150 hk och att fartyget på grund av detta nu mätts om till 145,58 ton.
1944-04-11
Ett partrederi med Carl Otto Knut Svensson köper fartyget för 75000 kronor och det får hemmahamn Oskarshamn.
1946-11-11
Rederi AB Freja i Jönköping anskaffar fartyget för 100000 kronor där Stig Wijkström blir utsedd till huvudredare och med Jönköping som hemmahamn.
1951-06-12
Ett rederi Stockholm , Rederi AB Lydia, med huvudredare Gustaf Sture Andersson som huvudredare anskaffar fartyget för 33.500 kronor och hemmahamnen blir Stockholm.
1952-06-18
Säljs till Karl Anders Eneström i Göteborg för 29000 kronor.
1954-06-18
Såldes till varvsägaren Sigvard Carlsson på Källö-Knippla till upphuggning, motorn togs ur och skrovet sänktes som vågbrytare vid Vallda utanför Kungsbacka på hallandskusten.
Källor:
- Danmarks skibslister
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista