Basfakta:
- Svensk signal: HPFK
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 56,5 fot
- Bredd: 17,35 fot
- Djupgående: 6,9 fot
- Dräktighet:
- 1850: 18,89 svåra läster
- 1863: 24,07 svåra läster
- 1866: 14 nyläster eller 46,75 registerton
- 1876: 46,32 ton
- Riggning/typ: jakt
Historik:
1849
Byggd i Kivik för ett partrederi på orten. Ingen huvudredare angiven. Hemort Kivik.
Fribrev ej utfärdat.
1853-05-31
Ett partrederi i Ystad med Engelbreckt Wedberg som huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemort Ystad.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1863-08-10
Rederiet låter skeppsbyggmästaren H. P. Carstensen i Oskarshamn förbygga fartyget på varv i Oskarshamn. Till ny huvudredare utses Nils Pehrsson. Hemort fortfarande Ystad.
Ny mått anges till:
- Längd: 58,52 fot
- Bredd: 17,79 fot
- Djupgående: 7,6 fot
1869-02-09
Rederiet ändrar hemort till Simrishamn. I övrigt inga ändringar.
1878-03-19
Skepparen Claes Vilhelm Claesson i Oskarshamn blir för 3.200 kronor ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Oskarshamn.
1878-03-26
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Hemort och huvudredare som tidigare.
1880-03-09
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu kommer att redas av ett partrederi med Karl Peter Andersson i Hjorted som huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1882
Fartyget förs över till Västerviks sjömanshus och är enligt Sveriges skeppslista från 1883 hemmahörande i Hjorted och från 1887 i Misterhult och med samma huvudredare som tidigare. Fribrev från tiden saknas.
Fartygets slutliga öde obekant. Fartygets signal saknas i Sveriges skeppslista för 1897-98.
Har du information du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
- Oskarshamns och Västerviks sjömanshus fartygsregister.
- Sveriges skeppslista