Louis af Palander

Bild från Södra Ölands Ångbåts AB’s aktiebrev.
Basfakta:
  • Norsk signal: ??
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 96 fot
  • Bredd: 18,07 fot
  • Djup: 8 fot
  • Dräktighet:
    • uppgift saknas
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1880
Byggd på varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad AB i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Gustaf Hasselbom som nybygge nr 155 för Södra Ölands Ångbåts AB. Fartygets hemort Mörbylånga.

Fartyget saknar både Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.

1883
Enligt boken ”Svensk kustsjöfart 1840-1940” av Carl-Gunnar Olsson så ska fartyget ha sålts till ett rederi i Stockholm för att nästan omedelbart ha sålts vidare till Norge.
Ronneby tidning anger ett försäljningspris på 45.000 kronor, tyvärr dock inte till vem fartyget såldes.
Ytterligare information om denna affär saknas.

1883-06-30
Fartyget köps av Møre Skjærgaards Rederi AS i Kristiansund i Norge och namnändras till Nikolai H. Knudtzon med hemmahamn i Kristiansund.
Datum för fartygsköpet saknas, ovanstående datum anger ankomst till sin nya hemort Kristiansund.

1907-01-23
Fartyget gick på grund och sjönk under hård storm vid Svellingen på ön Fröjen, belägen mellan Trondheim och Kristiansund. Det bärgades i augusti och såldes i mars 1908 på auktion, troligtvis som skrot, till Magnus Böset för 512 kronor.

Källor:
  1. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
  2. Utställningshäftet ”Där skepp bygges”.
  3. Svensk kustsjöfart 1840-1940, Carl-Gunnar Olsson (ISSN 0349-19X)
  4. Ronneby tidning 1883-03-24
  5. Romsdals Amtstidene 1883-06-30
  6. Moss Aftenblad 1907-01-24
  7. Norges Sjöfartstidende 1907-08-05
  8. Kristiansundsposten 1908-03-07
  9. Det Norske Veritas.