Basfakta:
- Dansk signal: NPWL
- Svensk signal: JLGB
- Svenskt reg. nr.: 3626
- Längd: 87 fot
- Bredd: 22,8 fot
- Djup: 10 fot
- Dräktighet:
- 1900: 125,05 registerton
- 1914: 119,98 registerton
- 1924: 116,31 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:
1876
Byggd i Marstal av skeppsbyggmästaren F. Hansen som skonare och med namnet Kodan.för ett partrederi på orten. Fartygets hemort Marstal.
1883
Ägare och/eller huvudredare A. H. B. Kromann i Marstal.
1895
Ägare och/eller huvudredare Niels Petersen i Marstal.
1900-04-06
Inköpt till Sverige för 15000 kronor av ett partrederi i Brantevik med lantbrukaren Per Persson i Simris som huvudredare. Namnet ändras till Cimbria och ny hemort blir Brantevik.
1910-03-01
Efter förändringar i rederiet så utses sjökapten Jeppa Persson Wickberg i Brantevik till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1918-07-18
Ett partrederi i Nyhamn med sjökapten Hjalmar Cronberg i Nyhamnsläge som huvudredare blir för 45000 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort Nyhamn.
1919-02-24
Efter att tidigare huvudredaren avlidit så utser rederiet sjökapten Christian Pettersson i Nyhamn till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1921-02-17
Till ny huvudredare utser rederiet sjökapten Nils Alfred Mauritzon i Nyhamn. Inga övriga ändringar.
1923-03-05
Ett partrederi i Höganäs med sjökapten Janne Andersson i Höganäs som huvudredare är för 5250 kronor fartygets nya ägare vars hemort blir Höganäs.
Fartyget grundstötte utanför Bergkvara i November 1923. Fördes in till Kalmar Varv där det besiktigades och kondemnerades. Såldes senare på auktion.
1924-08-26
Ett partrederi i Kalmar med sjökaptenen Per Alfred Brynielsson i Kalmar som huvudredare köper fartyget för 1810 kronor på auktionen på Kalmar Varv.
Det bogserar fartyget till AB Saltviks Slip i Oskarshamn där det repareras till fullt sjövärdigt skick och där man även installerar motor i fartyget. Fartyget namnändras till Linnea med hemort Kalmar.
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1926-03-17
Rederiet utser byggmästare Axel Albin Olsson i Färjestaden till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1929-04-08
Skepparen Karl Oskar Johansson i Kalmar utses av rederiet till ny huvudredare.
1930-04-30
Den i Mönsterås bosatte skeppsredaren Erik Ivar Martin Johansson köper ensam fartyget för 6625 kronor och blir huvudredare. Ny hemort blir Mönsterås.
1932-05-04
J. E. Nordin & Co AB i Stockholm köper fartyget för 5000 kronor efter att förre ägaren gått i konkurs. Ny hemort blir Stockholm.
1932-06-01
Fartyget säljs till Gustafsson & Söderholm i Pargas i Finland. för 2300 kronor.
Avregistreras 1932 i och med försäljningen till Finland. Fartygets slutliga öde obekant.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister