Basfakta:
- Svensk signal: JCBP/SJUV
- Svenskt reg. nr: 718
- Längd: 26,40 meter
- Bredd: 6,25 meter
- Djupgående: 2,59 meter
- Dräktighet:
- 1893: 93,80 registerton
- 1897: 87,95 registerton
- 1904: 88,09 registerton
- 1915: 84,82 registerton
- 1925: 83,63 registerton
- 1931: 77,02 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1893
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för egen räkning. Hemort Oskarshamn.
Nationalitets och registreringscertifikat utfärdat 2/10 1893.
1894-01-27
Fartyget säljs för 13.000 kronor till ett partrederi med elva deltagare och med kvarnägaren Nils Tufvesson i Brantevik som huvudredare. Hemort Brantevik.
1898-01-03
Efter att den tidigare huvudredaren avlidit utses skepparen Thure Nilsson Boman till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1903-03-06
Skepparen Karl Adolf Karlsson på Gullholmen i Arlanda socken köper för 8.000 kronor ensam fartyget som vid tillfället är liggande i Aalborg och blir då även huvudredare. Ny hemort blir Gullholmen.
1904-03-31
Nytt certifikat utfärdat efter det att fartyget förbyggts på Wilhelmsbergs varv i Göteborg och med detta även bytt namn till ”Skulda”. I övrigt inga ändringar.
1910-03-24
Fartyget säljs för 6.700 kronor till skepparen Rudolf Waldemar Petersson på Hasselö i Loftahammars socken. Han agerar själv som huvudredare. Hemort Loftahammar
1915-08-28
Fartygets hemort ändras till Hasselö. I övrigt som tidigare.
1918-01-31
Skepparen Karl Efraim Johansson i Figeholm köper ensam fartyget för 41.950 kronor och blir då även huvudredare. Hemort Figeholm.
1922-04-26
Ett partrederi med sex deltagare i Figeholm köper fartyget för 8.000 kronor och till huvudredare utses lotsförmannen Johan Valdemar Sjödoff från Kråkelund. Hemort fortfarande Figeholm.
1922-05-07
Fartygets hemort ändras till Kråkelund. I övrigt inga ändringar.
1925-04-17
Skepparen Oskar Verner Malm, bosatt i Björkliden på Blidö är huvudredare för ett partrederi med fem deltagare som köper fartyget för 5.000 kronor. Ny hemort blir Blidö.
1931-12-28
Huvudredaren anmäler att fartyget försetts med en hjälpmotor på 40 hk och mäts till 77,02 nettoregisterton.
1946-06-15
Under resa från Köpmanholmen mot Stockholm med sågade trävaror och i storm SSO om Västra Bankens fyrskepp knäcks masterna och fartyget blev svårt läck. Besättningen överger fartyget och togs sig iland med livbåten i närheten av Upplands-Fagerviken. Fartyget drev ner mot Björns fyr där det slogs sönder och blev vrak. Sjöförklaring vid Stockholms Rådhusrätt 8/7 1946.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat