Basfakta:
- Svensk signal: HCTF
- Svenskt reg. nr.: 2300
- Längd: 68,25 fot
- Bredd: 22,10 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1852: 37,75 svåra läster
- 1862: 37 svåra läster
- 1866: 24,5 nyläster eller 78,52 registerton
- 1877: 71,54 ton
- 1894: 65,38 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1852
Byggd på varv i Mönsterås av skeppsbyggmästaren Olaus Nordström för skepparen och handlaren Lars Magnus Larsson i Mönsterås. Som ensam ägare blev han även huvudredare. Hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 14/2 1853.
1862-03-13
Sjökaptenen Johan Algot Larsson i Kalmar köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort Kalmar.
1867-04-29
Nu köps fartyget av sjökapten Johan Söderström i Kalmar. Han är ensam ägare till fartyget och blir även huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.
1869-03-31
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi dock utan att fartygets huvudredare eller hemort ändras.
1873-03-29
Handlaren Jacob Jonsson i Högby på Öland blir fartygets nye ägare och huvudredare. Hemorten Kalmar ändras ej.
1877
Fartyget köps nu av Peter Jonsson i Stora Rör på Öland och han blir som ensam ägare även huvudredare. Han låter byggmästaren C. Nilsson förbygga fartyget på varv i Timmernabben. Hemorten Kalmar kvarstår.
Nytt fribrev utfärdat 19/8 1878.
1879-08-01
Handelsbolaget L & G Cramer i Rone på Gotland blir fartyget nya ägare. Som huvudredare utses Gustaf Nils Cramer. Fartyget nya hemort blir Ronehamn.
1898-08-30
Ett partrederi i Timmernabben med sjömannen Adolf Fredrik Löfgren från Timmernabben som huvudredare köper fartyget. Ny hemort blir Timmernabben.
1898-09-15
Under resa mot Aahus med en last av ved strandade fartyget i närheten av Helsingör och blev totalt vrak. Besättningen räddades. Vraket samt last såldes på offentlig auktion för 960 kronor till dansk medborgare.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Aftonbladet 1898-09-15