Basfakta:
- Svensk signal: JBFH/SKOE
- Svenskt reg. nr.: 179
- Längd: 62,2 fot
- Bredd: 20,82 fot
- Djup: 8,6 fot
- Dräktighet:
- 1864: 24,78 svåra läster eller 14,27 nyläster
- 1875: 18 nyläster
- 1877: 51,93 ton
- 1881: 51,75 registerton
- 1895: 47,19 registerton
- 1906: 43,46 registerton
- Riggning/typ: slup
Historik:
1838
Bygg på Vätö i Roslagen under namnet ”Kuku”. Information om skeppsdata, skeppsbyggmästare och historik saknas.
1852
Ägare är troligen ett partrederi i Kalmar efter det att fartyget förbyggts i staden under året.
1855
Handlaren Sven Ulrik Ljungberg i Kalmar är nu ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hemort Kalmar.
1864
Ägaren låter förbygga fartyget på C. Thoréns varv i Oskarshamn under ledning av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén.
Första fribrev utfärdat 10/5 1864.
1885
Enligt Sveriges skeppslista är Alfred P Svensson i Kalmar fartygets nye huvudredare. Hemort Kalmar. (information saknas i fribrev)
1892-05-14
Utgivet Nationalitets- och registreringscertifikat anger att fartygsbefälhavaren Alfred P Svensson i Kalmar är ensam ägare och huvudredare till fartyget. Hemort Kalmar.
1904-09-02
Skepparen Sven August Svensson i Rotvik i Döderhults församling köper ensam fartyget och blir då även fartygets huvudredare. Ny hemort blir Saltvik.
1906-09-02
Ägaren förbygger fartyget på AB Saltviks Slip samt namnändrar fartyget till ”Olga” och samtidigt ändrar fartygets hemort till Oskarshamn. I övrigt inga ändringar.
1934-11-20
Fartyget som sjunkit 27/7 förtöjt vid ett berg vid Björkskär, säljs i det tillståndet till skepparen Ferdinand Eriksson på Björkskär i Gryts socken för 750 kronor. Betraktades senare som totalt vrak vilket bekräftades av ägaren till Kommerskollegiet i januari 1936.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat