Basfakta:
- Dansk signal: NSTJ
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 51,6 fot
- Bredd: 12 fot
- Djup: 8,1 fot
- Dräktighet:
- 1883: 12,5 nrt (Dk)
- 1891: 18,5 nrt (Dk)
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1881
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB av Carl Gustaf Hasselbom som nybygge nr 161 för A/S Koldinghus i Kolding. Hemma i Kolding.
1888-08-04
Ett nytt rederi är nu ägare till fartyget vars namn ändras till Ørkildshus men fortfarande hemmahörande i Kolding.
1888-09-12
Rederiet ändrar hemmahamnen till Svendborg.
I övrigt inga ändringar.
1889
Rederiet låter bygga om fartyget i Lübeck.
Nya mått:
Längd: 65,9 fot
Bredd: 12,8 fot
Djup: 8,3 fot
1890-08-06
Köpmannen N. Jensen köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare. Hemort ändras ej.
1891-04-21
Efter N . Jensens död övertar hans änka, Anna N. Jensen, ägandet.
1892 ??
Under 1890-talet (år och datum ej spcifierad) övergår fartyget till Sunddamperne A/S i Svendborg.
1897
Fartyget byggs om på Helsingörs Jernskibs- og Maskinbyggeri i Helsingör.
1905-05-25
Sydfyenske D/S A/S i Svendborg tar över ägandet av fartyget. Hemort Svendborg kvarstår.
1905-12-13
Fartyget säljs till Norskt rederi i Fredriksstad för 5.000 kronor.
Information om nye ägaren eller fartygets ev. nya namn saknas.
Fartygets slutliga öde obekant då den Norska historiken saknas.
Källor:
- Danmarks skibslister
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”.
- https://mfs.dk/frederik-frederichsen
- http://www.jmarcussen.dk