Basfakta:
- Svensk signal: JGBF/SENG
- Svenskt reg. nr.: 2701
- Längd: 23,23 meter
- Bredd: 4,33 meter
- Djup: 2,1 meter
- Dräktighet:
- 1877: 45,25 ton
- 1882: 47,35 ton
- 1887: 51,37 registerton
- 1917: 36,88 registerton
- 1940: 33,94 registerton
- 1942: 35,17 registerton
- 1946: 39,58 registerton
- 1947: 38,71 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg/motorfartyg
Historik:
1871
Fartyget är byggt av Motala Verkstad AB i Motala med namnet Gustaf af Ugglas för Stångåns Ångbåtsbolag i Linköping. Huvudredare Mauritz Hydén och fartygets hemort blev Linköping.
1875
F. V. Österberg nu huvudredare. Inga övriga ändringar.
1881
Fartyget köps av Alfred Danielsén i Linköping. Då han troligen var ensam ägare var han även huvudredare.
1887
Nu ägd/redad av C. A. Lundborg i Linköping.
Notera att fram till 1895 saknas både fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat.
1895-05-28
Ett partrederi i Linköping med trävaruhandlaren Johan August Samuelsson i Linköping som huvudredare, blir nya ägare till fartyget vars hemort Linköping kvarstår.
1901-01-22
Efter ändringar i rederiet utses grosshandlaren Jean Christer Hugo Cornelius i Gamleby till ny huvudredare. Ny hemort blir Gamleby.
1912-10-18
Fartyget köps av en firma i bildande, Linköpings Vedaffär, där ångbåtsbefälhavaren Johan Constans Svensson i Linköping blir huvudredare. Fartygets hemort blir återigen Linköping.
1914
AB Linköpings Förenade Rederier blir för 9.000 kronor ägare till fartyget vars hemort Linköping kvarstår. Huvudredare anges ej.
1919-01-18
Ett partrederi i Mönsterås med grosshandlaren Carl Aron Cedergren i Mönsterås blir för 27.000 kronor fartygets nya ägare. Fartyget namnändras till Karon och ny hemort blir Mönsterås.
1922-12-09
Ändringar i rederiet gör att man utser Erik Ivar Martin Johansson till ny huvudredare. I övrigt som tidigare.
1924-11-20
Kindaortens Transport AB blir för 9.000 kronor ägare till fartyget vars gamla namn Gustaf af Ugglas återtas. Huvudredare blir handlaren Julius Ohlsson och hemorten blir Hycklinge, Östergötland.
1928-03-30
Ångbåtsbefälhavaren Elof Vallentin Ahlström i Opphem, Östergötland köper ensam fartyget för 4.500 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort blir Opphem.
1937-03-01
Då ägaren flyttar till Norrköping ändrar man fartygets hemort till Norrköping. I övrigt inga ändringar.
1941-05-29
Nu köps fartyget av fartygsbefälhavaren Karl Elis Robert Wastesson i Söderköping för 9.750 kronor. Då Wastesson är ensam ägare blir han även huvudredare och fartygets hemort blir Söderköping.
1946-07-09
Fartyget ersätter ångmaskinen med en motor så att det nu klassas som motorfartyg. Inga andra ändringar.
1949-11-15
Kaptenen Gustaf Herman Lönnberg i Norrköping köper fartyget för 19.500 kronor vars hemort skall bli Norrköping.
1950-05-02
Då tidigare köparen ej kan fullfölja köpet går fartyget tillbaka till Karl Elis Robert Wastesson och Söderköping.
1956-11-12
Entreprenören Karl Helmer Karlsson i Nävekvarn blir för 1.500 kronor ny ensam ägare till fartyget vars hemort nu blir Nävekvarn.
1958-07-11
För 1.500 kronor köper Svenska Muddrings AB i Stockholm fartyget vars hemort nu blir Stockholm.
1960-11-24
Fartyget höggs upp av Öregrundsvarvet AB i Öregrund, viket intygas av Svenska Muddrings AB 1/12 1960.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sjömanshuset i Linköping, Fartygsregister
- Sveriges skeppslista
- Boken Kinda Kanal och Linköpings Hamn (ISBN 978-91-639-4852-7)