Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: 3818
- Längd: 17,82 meter
- Bredd: 5,64 meter
- Djupgående: 2,15 meter
- Dräktighet:
- 1901: 39,42 registerton
- 1908: 37,33 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1901
Byggdes vid Carl Thoréns varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för ett partrederi med tretton deltagare i Brantevik med lantbrukaren Mårten Persson i Gislöv som huvudredare. Fartygets hemort blev Brantevik.
Nationalitets och registreringscertifikat utfärdat 2/4 1901.
1902-03-05
Rederiet utser som ny huvudredare skepparen Bengt Jönsson i Brantevik. Inga andra ändringar.
1907-03-08
Fartyget säljs till ett partrederi med två deltagare i Fiskebäckskil där sjömannen Artur Waldemar Persson i Skaftö utses till huvudredare. Fartyget nya hemort blir Fiskebäckskil.
1908-05-14
Rederiet anmäler att fartyget blivit motorskonert och att det ommätts till 37,33 nettoregisterton. Inga övriga ändringar.
1911-10-03
Sjökaptenen Konrad Gustaf Werner Beurling i Margreteberg, Värnesnäs socken i Skaraborgs län köper för 4.300 kronor ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemorten blir Margreteberg.
1919-05-25
Fartyget säljs till Värnersnäs Egendom, herrar Hirsch & Midsem, för 10.500 kronor men affären godkändes tydligen inte av Kommerskollegium förrän 1/8 1921, detta eftersom de nya ägarna var norska medborgare och att fartyget skulle få Oslo som hemmahamn så krävdes ett exportgodkännande.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista