Basfakta:
- Dansk signal: HBNS/NDTF
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 5797
- Längd: 17,59 meter
- Bredd: 5,88 meter
- Djup: 1,83 meter
- Dräktighet:
- 1916: 39 registerton
- 1917: 39,83 registerton
- 1921: 35,05 registerton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare
Historik:
1851
Fartyget är byggt i Karrebæksminde i Danmark för ett partrederi på orten. Fartyget fick namnet Nestved.
1855
Fartyget tillhör Mogens Christiansen i Rönne på Bornholm.
1916-05-09
Fartyget köps in till Sverige och Järnavik för 1100 kronor av skepparen Martin Nilsson i Järnavik. Nilsson blir även huvudredare. Fartygets hemort blir Järnavik och det namnändras till Juno.
Nationalitets- och registreringscertifikat utgivet vid datum ovan.
1916-05-22
Ett partrederi i Oskarshamn med lagerchefen Philip Andreas André i Oskarshamn som huvudredare blir för 2500 kronor fartygets nya ägare vars hemort blir Oskarshamn.
1918-04-12
Fabrikören David Gottfrid Ledberg i Motala köper ensam fartyget för 20000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort för fartyget blir Motala.
1921-10-27
Fartyget säljs för 6200 kronor till fabrikören Anders Ulrik Ousbäck i Motala som är ensam ägare och huvudredare. Hemort Motala kvarstår.
Ägaren monterar motor i fartyget så att det nu klassas som motorskonare.
1923-06-08
Handlaren David Larsson i Vadstena är huvudredare i det partrederi som är nya ägare till fartyget vars hemort nu är Vadstena.
1930-02-28
Efter ändringar i rederiet utses köpman Lars Hemming Wadenstein i Vadstena till ny huvudredare. Hemorten Vadstena bibehålles.
1932-03-29
Skepparen Ernst August Johansson i Örberga, tidigare delägare i fartyget, bildar ett nytt partrederi där Johansson är huvudredare för det inköpta fartyget vars hemort blir Örberga.
1939
Fartyget avfört från registret ett efter Kommerskollegium fått information från ägaren 1939 att fartyget slopats 1936 och huggits upp i Örberga 1938.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- Boken ”Med Sejl, Damp & Motor. Bornholmska skepp 1850-1998” (ISBN 87 88179 35-4)