Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 68 fot
- Bredd: 21,8 fot
- Djup: 9 fot
- Dräktighet:
- 1827: 46,6 svåra läster
- 1840: 43,5 svåra läster
- 1841: 45,09 svåra läster
- Riggning/typ: galeas/skonare
Historik:
1826
Byggd i Djursvik av skeppsbyggmästaren Joh. Pettersson för ett partrederi i Kroka i Söderåkra. För detta ägande saknas fribrev. Det kan möjligen vara så att fartyget såldes till Malmö redan innan färdigställandet Den tidiga historiken om fartyget är ej känd eftersom fribrev saknas.
1827-06-15
Ett partrederi i Malmö är för 1000 Rd Rmt fartygets nya ägare vars hemort blir Malmö. Handelsbolaget C & M Möller i Malmö anges som huvudredare.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1841-08-13
Rederiet förbygger fartyget i Djursvik 1840 och som huvudredare utses handlaren Magnus Jonas Möller. Nytt fribrev utfärdat vid datum ovan.
1842-04-27
Efter att ha riggat om fartyget till skonare så utges ett nytt fribrev. Inga andra ändringar.
1850-07-05
Vid förändringar i rederiet så utses handlaren Christian Henrik Möller till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1852-10-05
Handlaren i Kalmar, Carl Magnus Rydberg, köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Kalmar.
1853-01-11
Handelsbolaget P E Kreuger & Jennings i Kalmar blir nya ägare och som huvudredare utses handlaren Per Edvard Kreuger. Hemmahamn fortfarande Kalmar.
1859-03-28
Fartyget säljs för 10.000 Riksdaler Riksmynt till handelsbolaget E & N Callerström i Påskallavik och som huvudredare utses Erik Callerström. Ny hemort blir Påskallavik.
1859-10-20
Offentlig auktion hölls i november 1859 i Kastlösa på Öland på vraket efter skonaren Josephinna som förolyckades den 20 oktober. Sannolikt denna Josephina då lästertal är lika och senare information om fartyget saknas.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Barometern 1859-11-12