Basfakta:
- Svensk signal: HFRP
- Svenskt reg. nr.: 858
- Längd: 61 fot
- Bredd: 21 fot
- Djup: 8,5
- Dräktighet:
- 1852: 30,67 svåra läster
- 1856: 29,63 svåra läster
- 1866: 19 nyläster eller 62,20 registerton
- 1877: 55,21 ton
- 1890: 57,32 registerton
- 1895: 51,86 registerton
- 1901: 39,98 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1852
Byggd på Björnö i Mönsterås socken av skeppsbyggmästaren Anders Peter Jansson för skepparen J P Löfgren på Björnö och som ensam ägare var han även huvudredare. Inget fribrev utfärdat. Information från första fribrevet utfärdat 1853.
1853-07-18
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med handlaren Nils Olsson i Tillingenabben som huvudredare. Hemort sannolikt Tillingenabben.
Första fribrev utfärdat enligt datum ovan.
1856-06-23
Fartyget säljs till ett partrederi i Borgholm med skepparen Anders Magnus Sjöstrand i Borgholm som huvudredare. Hemort Borgholm.
1858-03-17
Ett partrederi med skepparen Per Rydell i Kastlösa som huvudredare är nya ägare till fartyget. Hemort Kastlösa.
1859-04-08
Handlaren Anders Söderberg i Djursvik är huvudredare för ett partrederi som nu köper fartyget. Fartygets hemort blir Djursvik.
1871-03-22
Efter vissa förändringar i rederiet utses skepparen Emanuel Larsson till ny huvudredare. Hemort fortfarande Djursvik.
1890-08-21
Efter att ha köpt samtliga andelar i fartyget så är förre huvudredaren och skepparen Emanuel Larsson ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemort som tidigare.
1898-03-04
Ett partrederi med sjömannen Ola Persson i Hörvik, Mjällbys socken är för 5.000 kronor fartygets nya ägare. Hemort Hörvik.
1900-02-23
Huvudredaren Ola Persson köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och tillika huvudredare. Hemort oförändrad.
1907-01-28
Skepparen Emil Pålsson i Pukavik köper ensam fartyget för 3.300 kronor och blir dess huvudredare. Ny hemort blir Pukavik.
1908-03-12
AB Petré & Co i Oskarshamn köper fartyget för 4.500 kronor. Huvudredare är ej definierad. Ny hemort Oskarshamn.
1915-03-20
Strandade i svår storm på Falsterbo rev under resa från Helsingborg mot Kalmar med en last av majs. Besättningen omkom. Vraket senare inbogserat till Landskrona.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat
- Timmernabben, skutor och skeppsbyggeri under 100 år av Bernt Åhlund. ISBN 91-7266-048-1
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn