Basfakta:
- Tysk signal: RHGL
- Svensk signal: HCSF
- Svenskt reg. nr.: 1728
- Längd: 97 fot
- Bredd: 25 fot
- Djup: 11,56 fot
- Dräktighet:
- 1869: 51,5 nyläster eller 158,56 registerton
- 1876: 171,85 ton
- 1894: 158,54 registerton
- 1918: 154,98 registerton
- 1921: 153,16 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1869
Byggd på varv i Karlshamn av skeppsbyggmästaren David Reinhold Andersson för ett partrederi i Råå med skepparen Nils Olsson i Raus församling som huvudredare. Hemort Råå.
Första fribrev utfärdat 16/3 1869.
1901-03-21
Ett partrederi i Figeholm med lantbrukaren Carl Petter Svensson i Högskulla som huvudredare är för 12000 kronor nya ägare till fartyget som får Figeholm som hemort.
1912-03-18
Fartyget köps av ett partrederi i Ystad där kontorschefen Johan Magnus Andersson utses som huvudredare. Ny hemort blir Ystad.
1917-03-03
Änkefru Anna Augusta Albertina Broms i Stockholm köper ensam fartyget för 16000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1918-06-06
Ett partrederi i Oskarshamn med vice konsuln Karl Otto Knut Svensson som huvudredare köper fartyget för 22500 kronor. Ny hemort blir Oskarshamn.
1929-04-02
Fartyget säljs för 6000 kronor till en kapten Heye Daenekas i Altona a/d Elbe i Tyskland och utgår ur svenskt register. Fartyget namnändras till ”Clara Elise”.
1932-09-03
Förliser på Ålands hav. Av besättningen på åtta man omkom fyra.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns sjöfartsförening