Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 59,6 fot
- Bredd: 19,0 fot
- Djup: 8,0 fot
- Dräktighet:
- 1812: 40 svåra läster
- 1817: 29,5 svåra läster
- 1828: 27,72 svåra läster
- 1838: 27,48 svåra läster
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1812
Fartyget är byggt i Visby för ett partrederi i Stockholm och med namnet Försöket. Hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat 19/5 1813.
1817-06-10
Skepparen Anders Mårtensson i Stockholm blir ensam ägare till fartyget vars hemort Stockholm kvarstår.
1817-09-07
Ett nytt partrederi i Stockholm köper fartyget var namn nu ändras till Christina. Ingen ändring av hemort.
1823-04-29
Firman H. J. Wallis i Stockholm blir fartygets nya ägare. Namnet ändras till Johanna och dess hemort är fortfarande Stockholm.
1833-04-24
Handlaren i Kalmar, Carl Magnus Rydberg, blir ny ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Kalmar.
1834-04-04
Peter Hasselqvist, handlare i Döderhultsvik, köper ensam fartyget för 3.500 Riksdaler. Som ensam ägare är Hasselqvist även huvudredare. Ny hemort Döderhultsvik.
1835-04-13
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi men Hasselqvist är fortfarande huvudredare. Hemort ej ändrad.
1839
Fribrevet återsänt till Kommerskollegium detta år efter att fartyget strandat. Var eller när anges ej.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarier.