Basfakta:
- Svensk signal: HDSK
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 71,30 fot
- Bredd: 23 fot
- Djup: 8,10 fot
- Dräktighet:
- 1856: 47,8 svåra läster
- 1866: 27 nyläster eller 85,81 registerton
- 1876: 81,58 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1856
Byggd på Göta Kanals Skeppsdocka vid Söderköping av skeppsbyggmästaren A. J. Schylander för kofferdikaptenen Isac Öberg i Nyköping. Som ensam ägare var han även huvudredare. Hemort förmodligen Nyköping.
Första fribrev utfärdat 13/6 1856.
1866-01-23
Fartyget säljs till ett partrederi i Stockholm med den i Stockholm boende skeppsklareraren Wilhelm Nerman som huvudredare. Ny hemort Stockholm.
1870-04-04
Efter ägarförändringar i rederiet utses grosshandlaren Otto Rhodin från Stockholm till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1874-02-20
Då förre huvudredaren och delägaren Otto Rhodin avlider utses delägaren och sjökaptenen Frans Oscar Petersson i Sölvesborg till ny huvudredare. Fartygets nya hemort blir Sölvesborg.
1875-05-04
Fartyget köps för 6.000 kronor av ett partrederi i Misterhult med sjökaptenen Per Johan Jonsson i Perstorpet, Misterhult som huvudredare. Hemort blir Oskarshamn.
1878
Fartyget ägs troligen nu ensam av förre huvudredaren Per Johan Jonsson och med Figeholm som hemmahamn.
1882-09-??
Avgick från Påskallavik 5/9 med en last av trä mot Leith i Skottland. Efter detta hördes inte fartyget av varför det sannolikt gått under med man och allt.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns sjömanshus, fartygsregister.
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Sveriges skeppslista