Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 68,15 fot
- Bredd: 22,20 fot
- Djupgående: 9,30 fot
- Dräktighet:
- 1840: 46 svåra läster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1840
Byggd på ett ej definierat varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Peter Hassleqvist i Döderhultsvik. Hasselqvist var ensam ägare och därmed även huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 22/10 1839.
1841-04-16
Peter Hasselqvist försålde andelar i fartyget så att det nu ägdes av ett partrederi Döderhultsvik med Hasselqvist som fortsatt huvudredare. Hemort som tidigare.
1844-04-20
Vid Hassleqvists konkurs övertogs hans andelar av delägaren ryttmästaren J. F. Hultenheim i Döderhult. Någon ny huvudredare anges ej i fribrevet. Döderhultsvik kvarstår som hemort.
1845-10-22
Under resa från Holstein mot hemorten, förmodligen i barlast, strandade fartyget på Gåsö i närheten av Mönsterås och blev vrak. Samtliga i besättningen räddades. Offentlig auktion på inventarier hölls i Svartöhamn 10 december.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mät- & Bilbrev
- Tidningen Calmarposten 1845-10-25
- Tidningen Barometern 1845-11-26