Basfakta:
- Norsk signal: JNVS
- Svensk signal: JLVR
- Svenskt reg. nr.: 3810
- Längd: 25,26 meter
- Bredd: 6,82 meter
- Djup: 2,77 meter
- Dräktighet:
- 1901: 94,50 registerton
- Riggning/typ: galeas
Historik:
1877
Fartyget är byggt på Gravdal Skipsbyggeri i Hillestad, Sunnhordland i Norge av skeppsbyggmästaren Hans Tellefsen för brødrene Knudsen i Vibtansøy, Haugesund.
1896
Köpt av O. Th. Lydersen i Sundet/Tvedestrand.
1899
Rederiet ombildat till A/S Ida och på samma ort, Sundet/Tvedestrand, som tidigare.
1901-03-29
Ett partrederi med folkskolläraren Jöns Holm i Kivik som huvudredare köper in fartyget till Sverige och Kivik för 9000 kronor.
Datum ovan gäller interimistiskt Nationalitets- och registreringscertifikat, ordinarie utfärdat 28/5 1901.
1907-06-01
Ett i Mönsterås hemmahörande partrederi blir fartygets nya ägare och till huvudredare utses grosshandlaren Gunnar Johansson i Mönsterås, vilket även blir fartygets hemort.
1910-08-27
Efter förändringar i rederiet utses skeppsklareraren Karl Oskar Nilsson i Mönsterås till ny huvudredare. Hemort ändras ej.
1916-04-26
Grosshandlaren Einar Leonard Strömberg i Norsholm köper ensam fartyget för 3800 kronor och blir tillika huvudredare. Fartygets nya hemort blir Norrköping.
1916-07-15
Fartyget säljs för 5300 kronor till Axel Lindblom i Halmstad. Notering om försäljningen saknas i certifikatet varför någon fraktfart troligen ej förekom.
1916-08-15
26/7 1916 säljs fartyget till sjömannen Karl Hildor Isberg i Stockevik för 9500 kronor. Som ensam ägare blev Isberg även huvudredare. Ny hemort Stockevik.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 15/8 1916.
1916-12-22
På natten mellan den 21-22 dec. och på resa från Stugsund mot Aarhus med trälast sprang fartyget läck i Stora Bält och drev iland vid Sletterhage på Jylland. Besättningen räddades. Del av inventarier och större delen av lasten bärgades. Fartyget vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- https://www.sjohistorie.no