Basfakta:
- Dansk signal: NWRG
- Svensk signal: JFSK
- Svenskt reg. nr: 2628
- Längd: 26,52 meter
- Bredd: 7,06 meter
- Djupgående: 3,17 meter
- Dräktighet:
- 1888: 126,67 nrt (Dk)
- 1895: 119,85 registerton
- 1897: 120,08 registerton
- 1916: 119,73 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1856 alternativt 1874
Tidigaste information anger att fartyget troligen är byggt någonstans i Ryssland under 1874. Senare dokument anger att fartyget är byggt 1854 och att byggort är Soma. Vilken av dessa uppgifter som är riktig kan ej avgöras.
1881-05-05
Mätbrev från S:t Petersburg anger att fartyget tillhörde köpmannen Aleksej Theodorowitsch Norkin i S:t Petersburg och seglade under rysk flagg.
1888-09
Inköpt till Aereskjöbing, Danmark som ”Polarnaja Svesda” från Archangelsk och namnändras till ”Ida”.
1895-05-10
Inköpt 29/12 1894, liggande i Köpenhamn, till Sverige av ett partrederi med fyra deltagare i Figeholm för 4.500 kronor och med hemmansägaren Sven Anders Andersson i Sippetorp som huvudredare. Hemort Figeholm. Svenskt certifikat erhölls vid datum ovan.
1905-04-05
Ett partrederi med sex deltagare i Kalmar och med handlaren Carl Constantin Johansson i Kalmar som huvudredare köper fartyget. Ny hemort blir Kalmar.
1915-02-26
Fartyget sälj på offentlig auktion till grosshandlaren Theodor Annerstedt i Kalmar för 2.000 kronor. Som ensam ägare blir han då även huvudredare. Hemort ändras ej.
1916-09-21
Sjökapten John Fredrik Syberg i Stockholm köper för 5.500 kronor ensam fartyget, namnändrar det till ”Nanny” och blir även huvudredare. Fartyget genomgick en omfattande ombyggnad. Fartygets hemort blir Stockholm.
1916-11-03
Fartyget köps för 5.500 kronor av Rederi AB Rigg i Stockholm och som huvudredare kvarstår John Fredrik Syberg. Hemort som tidigare.
1921-05-30
Då Rederi AB Rigg trätt i likvidation säljs fartyget till Ved- & Kol AB, senare namnändrat till AB Veko. Företaget trädde senare i likvidation och i den processen såldes fartyget. Fartyget hade sedan september 1920 endast använts som förvaringsmagasin och ej i fraktfart.
1921-09-06
Fartyget köptes för 1.000 kronor av ett partrederi med två deltagare i Stockholm. Hemort Stockholm.
1925-05-18
Rederiet säljer för 100 kronor fartyget till sjökapten Knut Viktor Gerdin i Lidingö.
1925-05-19
Säljs återigen, denna gång för 150 kronor till skepparen J. E. Karlsson i Stäket, Roslagsbro för omändring till lagerpråm. I en polisrapport 9/6 1925 meddelas att något ändringsarbete ej har påbörjats.
1940-03-11
Jungfrusunds Varv meddelar Kommerskollegium att fartyget ligger vid varvet som vrak och kan ej repareras. Med detta utgår fartyget ur registret.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat.