Basfakta:
- Dansk signal: NRWC
- Svensk signal: JBNP
- Svenskt reg. nr: 489
- Längd: 19,62 meter
- Bredd: 5,53 meter
- Djupgående: 2,72 meter
- Dräktighet:
- 1893: 67,51 registerton
- 1894: 58,54 registerton
- 1900: 65,91 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1858
Byggd på varv i Odense Danmark av skeppsbyggmästaren H. H. Olsen med namnet ”Klinteberg” och hemmahörande i Odense.
1879
Nu hemmahörande i Faaborg under namnet ”Selma”.
1882
Nu som ”Immanuel” och hemmahörande i Marstal.
1893-04-21
Inköpt till Sverige av ett partrederi med tre deltagare för 4.100 kronor och med grosshandlaren Johan Daniel Björkegren som utsedd huvudredare. Namnändrad till ”Ida” och ny hemort Simrishamn.
1899-02-21
Fartyget köps av ett partrederi med åtta deltagare i Oskarshamn och med handlaren Axel Julius André som huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1900-04-21
Efter förändringar i rederiet utses bryggaren Per Adolf Johannesson som ny huvudredare. Hemmahamn som tidigare.
1909-05-01
Ett nytt partrederi med tre deltagare i Oskarshamn köper fartyget för 1.000 kronor och utser Johan Peter Loman till huvudredare. Hemort kvarstår.
1912-04-01
Handlaren Karl Oskar Sandell i Oskarshamn köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
1913-04-10
Fartyget förlist utanför Broddestads kalkbruk norr om Borgholm.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns sjömanshus, Mönstringsliggare