Basfakta:
- Svensk signal: HGST
- Svenskt reg. nr.: 1924
- Längd: 68,05 fot
- Bredd: 20,50 fot
- Djup: 9 fot
- Dräktighet:
- 1845: 39,85 svåra läster
- 1862: 39,79 svåra läster
- 1866: 24 nyläster eller 77,27 registerton
- 1876: 76,04 ton
- 1892: 75,32 ton
- 1894: 65,62 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1845
Fartyget är byggt i Karlshamn av skeppsbyggmästaren J. Pettersson för handlaren i Kristianstad Sven Littorin. Som ensamägare blev han även huvudredare. Hemort troligen Kristianstad.
Första fribrev utfärdat 17/4 1846.
1855-04-17
Handlaren och vice konsuln i Karlshamn, Lars Paulus Bergh, blir ny ägare och huvudredare till fartyget. Ny hemort blir Karlshamn.
1862-04-19
Ägaren låter skeppsbyggmästaren David Reinhold Andersson förbygga fartyget på Karlshamns skeppsvarv. Inga ändringar av huvudredare eller hemort.
Efter förbyggnaden anges följande nya mått:
- Längd: 68,05 fot
- Bredd: 20,50 fot
- Djupgående: 9,75 fot
1872-04-16
Ett partrederi i Karlshamn köper fartyget och som huvudredare utses sjökaptenen Magnus Pettersson. Ingen ändring av hemort.
1872-07-18
Sjökaptenen Otto Nicolaus Åström i Kongsäter, Västmanland köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort blir Kongsäter, Västmanlad.
1874-07-13
Skepparen Sven August Andersson i Figeholm blir huvudredare i ett partrederi som för 8.000 Riksdaler riksmynt blir fartyget nya ägare. Ny hemort Figeholm.
1879-06-10
Ett nytt partrederi i Figeholm köper fartyget och till huvudredare utses rusthållaren Nils Johan Petersson. Fartygets hemort ändras ej.
1880-03-27
Skepparen Johan August Johansson i Timmernabben blir huvudredare i det partrederi som nu köper fartyget vars hemort blir Timmernabben.
1887-90
Under denna period anges i Skeppslista, mönstringsliggare samt fartygsregister att huvudredaren är Nils Johan Petersson i Ramshult, Mönsterås och att Mönsterås anges som fartygets hemort..
Noterbart är att det finns inget i något fribrev eller certifikat som verifierar detta.
1890
Återigen med hänvisning till Skeppslista, fartygsregister samt mönstringsliggare så återgår informationen till att ange Johan August Johansson i Timmernabben som huvudredare samt Timmernabben som fartygets hemort.
1909-02-27
Ett partrederi i Tillingenabben med handlaren Anton Werner i Tillingenabben som huvudredare blir fartygets nya ägare där hemorten blir Tillingenabben.
1913-12-08
Huvudredaren meddelar Kommerskollegium att fartyget ligger sjunket och är i så dåligt skick att det ej kan användas i fraktfart.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Kalmar och Oskarshamn sjömanshus, Fartygsregister och Mönstringsliggare
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn