Basfakta:
- Svensk signal: HFTK
- Svenskt reg. nr: 479
- Längd: 104,10 fot
- Bredd: 27,75 fot
- Djupgående: 13,25 fot
- Dräktighet:
- 1855: 118 svåra läster
- 1856: 124,95 svåra läster
- 1869: 72 nyläster eller 213,54 registerton
- 1876: 213,62 ton
- 1878: 223,59 ton
- 1892: 221,97 ton
- 1865: 211,72 registerton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1855
Byggd på varv i Påskallavik av skeppsbyggmästaren F. A. Thorén för ett partrederi med handlaren Per Edvard Kreuger i Kalmar som huvudredare. Hemort troligen Kalmar.
Första fribrev utfärdat 3/7 1855.
1871-04-08
Ett partrederi på Gullholmen köper fartyget och utser skepparen Olof Österberg till huvudredare. Hemort blir Gullholmen.
1880-02-27
Skepparen Mathias Johnsson i Morlanda blir huvudredare i ett partrederi som blir fartygets nya ägare. Hemort Gåsö.
1893-04-19
Ett partrederi i Glimsås köper fartyget och som huvudredare utses nämndemannen Niclas Olsson i Glimsås. Fartygets nya hemort blir Glimsås.
1902-04-15
Fartygsbefälhavaren Edvard Jonasson köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Östra Långekärr.
1903-05-29
Ett partrederi i Göteborg med sjökaptenen Gustaf Ferdinand Ahlberg som huvudredare är nya ägare. Hemort blir Göteborg.
1903-09-25
Fartyget köps för 4000 kronor av ett partrederi i Halmstad med urmakaren Gustaf Adolf Lindblom som huvudredare. Ny hemort blir Halmstad.
1903-10-10
Under resa från Halmstad mot Boness med pitprops måste fartyget överges i Nordsjön under en orkanliknande storm. Besättningen infördes till Leith av Halmstadsbriggen Maria.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och Registreringscertifikat
- Tidningen Halland 1903-10-13