Basfakta:
- Svensk signal: HDVL
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 89,70 fot
- Bredd: 23,60 fot
- Djupgående: 11,30 fot
- Dräktighet:
- 1851: 71,05 svåra läster
- 1866: 43,5 nyläster eller 134,06 registerton
- 1875: 128,92 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1851
Byggd på Törefors skeppsvarv i Nederkalix av skeppsbyggmästaren E. A. Löfgren för ett partrederi med handlaren Erik Asplund i Haparanda som huvudredare. Trolig hemort Haparanda.
Första fribrev utfärdat 5/5 1852.
1864-05-09
Ett partrederi i Stockholm med skeppsstufvaren Adolf Fredrik Söderström som huvudredare blir fartygets nya ägare. Ny hemort Stockholm.
1866-10-29
Efter ändringar i rederiet så utses handlaren Nils Gustaf Wennerström till ny huvudredare. Stockholm fortsatt hemort.
1870-04-29
Skeppare Johan Peter Petersson i Ringarum köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Valdemarsvik.
1871-05-05
Ett partrederi i Valdemarsvik med handlaren Sven Peter Forsberg som huvudredare köper för 5500 kronor fartyget. Hemort som tidigare.
1874-03-03
Vice konsuln Isak Erik August Lundberg blir ny huvudredare då ett partrederi i Oskarshamn köper fartyget. Ny hemort blir Oskarshamn.
1876-03-30
Ändringar i rederiet medför att till ny huvudredare utses den konsulära agenten Adolf Johan Nicolaus Lundberg. Hemort som tidigare.
1876-11-??
Under resa från Nyvik, Härnösand mot Kiel med trälast strandar fartyget utanför Melböda på Öland och blev vrak. Vraket och last såldes på offentlig auktion i Melböda.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Ölandsbladet 1876-11-11
- Göteborgsposten 1876-11-14