Basfakta:
- Svensk signal: HCJN
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 68,5 fot
- Bredd: 21,8 fot
- Djupgående: 5,9 fot
- Dräktighet:
- 1868: 22,5 nyläster eller 72,41 registerton
- 1876: 57,67 registerton
- Riggning/typ: slup
Historik:
Byggd okänt år i Västerås som öppen jakt på klink.
1868-07-10
Grosshandlaren Sven Hasselqvist i Kalmar köper fartyget och blir huvudredare samt låter förbygga och rigga om det till slup på varv i Kalmar genom skeppsbyggmästaren S. P. Bech. Fartygets nya hemort blir Kalmar.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan..
1870-04-19
Konsul Carl Hasselqvist i Kalmar blir ny ägare och huvudredare till fartyget. Hemort som tidigare.
1871-04-08
Vice konsuln Johan Ludvig Rosén i Mönsterås köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Mönsterås.
1872-05-13
Huvudredaren låter skeppsbyggmästare Samuel Nilsson på Nynäs varv rigga om fartyget till skonare. Nytt fribrev utfärdas. Hemort som tidigare.
1878-05-13
Ett partrederi i Kalmar som utser sjökapten Sven Peter Pettersson till huvudredare blir nya ägare till fartyget. Ny hemmahamn blir återigen Kalmar.
1878-10-12
Under resa mot Skellefteå med en mindre last av frukt stötte fartyget på skäret Wapland utanför Sörmjöle norr om Hörnefors i Norra Kvarken och blev totalt vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Sundsvallsposten 1878-10-26