Basfakta:
- Svensk signal: HBNR
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 91,70 fot
- Bredd: 29,20 fot
- Djup: 9,10 fot
- Dräktighet:
- 1861: 98,54 svåra läster eller 56,78 nyläster
- 1866: 61 nyläster eller 181,33 registerton
- 1868: 61 nyläster eller 181,91 registerton
- 1876: 169,34 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1840
Byggd i Kimito socken i Finland
1863-10-01
Inköpt till Sverige av sjökaptenen Pehr Grafström i Härnösand och som ensam ägare även blev huvudredare. Hemort Härnösand.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1864-03-01
Fartyget sålt tillbaka till Finsk ägare.
1865-10-12
Ett partrederi i Kalmar med smedsmästaren Olof Fredrik Johansson som huvudredare köper återigen in fartyget till Sverige. Hemort Kalmar.
1867-03-13
Efter förändringar i rederiet så utses handlaren Gottfried Meurling i Kalmar till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1868-02-21
Nya dokument begärdes av rederiet då tidigare utgåvor försvunnit. Ingen ändring av huvudredare eller hemort.
1874-03-21
Ett nytt partrederi i Kalmar köper fartyget och utser handlaren Johan Algot Larsson till ny huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.
1875-03-03
Handlaren i Rone socken på Gotland blir huvudredare för fartyget då ett partrederi på Gotland blir nya ägare. Ny hemort blir Ronehamn.
1877-04-06
Fartygets nya hemort blir Oskarshamn då ett partrederi i staden köper fartyget för 9.000 kronor och till huvudredare utser sjökaptenen Johan Erik Hagström.
1882
Slopad i Oskarshamn under året. Kommerskollegium informerades av huvudredaren först 1884.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Sveriges skeppslista
- Oskarshamns sjömanshus, fartygsregister
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn