Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 64,5 fot
- Bredd: 22,5 fot
- Djupgående: 7,20 fot
- Dräktighet:
- 1851:19,56 svåra läster
- 1853: 29,63 svåra läster
- Riggning/typ: slup
Historik:
Byggd okänt år på Vätö i Stockholms län.
1847-11-19
Fartyget säljs för 1050 Riksdaler Riksmynt av Johan Sundberg i Tofftinge och Matts Andersson i Östernäs till hemmansägaren Karl Fredrik Jönsson i Stora Fighult i Misterhults församling.
Separat fribrev saknas.
1852
Ägaren, låter skeppsbyggmästaren P Brandting förbygga fartyget på Figeholms skeppsvarv.
1854-06-15
Fribrev utfärdas ovanstående datum. Förre ägaren, hemmansägaren Karl Fredrik Jönsson i Stora Fighult, kvarstår som ensam ägare och huvudredare samt med hemort Figeholm.
1856-04-01
Handlaren Gustaf Theodor Wettervik i Döderhultsvik/Oskarshamn köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1857-09-04
Ett partrederi i Oskarshamn är nya ägare till fartyget och handlaren Carl Ludvig Haegerström utses till huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1858-07-27
Handelsbolaget P. Ståhle & Son i Malmö köper fartyget och till huvudredare utser bolaget handlaren Anders Theodor Ståhle.
Senare fribrev saknas varför den slutliga historiken om fartyget saknas. Det finns tidningsnotiser gällande fartyget t.o.m. 1864. I Malmö sjömanshus fartygsregister för år 1871 så saknas fartyget.
Har du information som du kan delge, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Tidningen Snällposten
- Malmö Sjömanshus, Fartygsregister