Basfakta:
- Svensk signal: HKGT
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 149,5 fot
- Bredd: 25,58 fot
- Djupgående: 14 fot
- Dräktighet:
- 1873: 60,5 nyläster eller 201,2 registerton
- 1877: 274,17 ton
- 1882: 288,83 registerton
- Riggning/typ: ångskonert
Historik:
1873
Byggd som ångskonert på Oskarshamns Mekaniska Verkstad av skeppsbyggmästaren Sven Olsson som nybygge 114 för Sydöstra Sveriges Ångfartygs Rederibolag i Kalmar och där skeppsmäklaren Ernst Laurentius Bolin i Kalmar utsågs till huvudredare. Hemort Kalmar.
Första fribrev utfärdat 1873-06-13.
1879-04-15
Rederiet utser lotsåldersmannen Carl Victor Kinnaman, Kalmar till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1884-02-29
Handlaren August Söderström i Kalmar blir av rederiet utsedd till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1889-04-06
Fartyget köps ensam av Anders Wilhelm Balkenhausen i Sölvesborg. Han blir även huvudredare. Ny hemort Sölvesborg.
1889-05-22
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Sölvesborg. Hemort och huvudredare som tidigare.
1890-07-19/20
Under resa från Halmstad mot Hamburg med en last av trä och gatsten, kolliderade fartyget natten 19-20 juli vid Cuxhaven på Elbe med den Engelske ångaren Persian Prince och sjönk genast. Två personer ur besättningen drunknade.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Utställningshäftet “Där skepp byggdes”