Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 79,45 fot
- Bredd: 22,65 fot
- Djupgående: 9,9 fot
- Dräktighet:
- 1856: 56,5 svåra läster
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1855
Byggd på varv i Döderhultsvik, från 1856 Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Nils Peter Ekvall´s räkning. Som ensam ägare blev han även huvudredare. Fartyget hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 14/6 1855.
1855-07-26
Andel av fartyget säljs, vilket innebär att fartyget redas nu av ett partrederi med två deltagare i Döderhultsvik. I övrigt ingen ändring.
1857-12-10
Efter ändringar i äganderätten till fartyget så väljs fabriksidkare Per Henrik Hoffman till ny huvudredare. Hemort fortfarande Oskarshamn.
Nytt fribrev utfärdat 27/4 1858.
1862-11-22
Under resa från Sönderborg mot Oskarshamn strandade fartyget i storm och snötjocka på Rödsand ca. 1,5 mil väster Gedser på ön Falster. Masterna kapades och fartyget troligen vrak. Besättningen räddades med stor möda av folk från Gedser.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Barometern 10/12 1862