Basfakta:
- Svensk signal: HFSN
- Svenskt reg. nr: 2248
- Längd: 27,95 meter
- Bredd: 6,55 meter
- Djupgående: 3,31 meter
- Dräktighet:
- 1871: 46,5 nyläster eller 143,34 registerton
- 1876: 143,19 ton
- 1881: 146,87 registerton
- 1895: 138,86 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1871
Fartyget byggs av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson på N G Wijkströms varv i Oskarshamn för Wijkströms egen räkning. Hemmahamn Oskarshamn.
Första fribrev daterat 1871-03-29.
1888-04-24
Vid N G Wijkströms konkurs säljs fartyget av konkursboets gode män för 5.000 kronor till ett partrederi med 6 deltagare i Oskarshamn med handlaren Sven Erik Petersson, Oskarshamn som huvudredare. Oskarshamn fortfarande hemort.
1891-04-03
Efter vissa förändringar av delarna i partrederiet, nu 5 deltagare, utses inspektorn Johan Ludvig Trosell i Döderhult till ny huvudredare.
1895-01-08
Partrederiet förändras vad gäller antal deltagare, från 5 till 4 st, som nu tar över fartyget där sjökapten Johan Didrik Thode, Döderhult blir ny huvudredare.
1895-12-20
Under frisk vind med snöslask på resa mellan Charlestown och Trelleborg med en last av stenkol grundstötte fartyget på saltgrunden i närheten av Trelleborg och blev senare bedömd som vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- Boken ”Sjöfolk och kustbor berättade för Kerstin Werner” utgiven av Oskarshamns Sjöfartsförening. (ISBN:91-630-0546-8)
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn