Basfakta:
- Svensk signal: HGTR
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 94,5 fot
- Bredd: 24 fot
- Djupgående: 11, 5 fot
- Dräktighet:
- 1872: 49 nyläster eller 151,29 registerton
- 1876: 156,93 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1872
Byggd på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för ett partrederi i Oskarshamn och med handlaren Erland August Maurin i Oskarshamn som huvudredare. Hemort blir Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 29/4 1872.
1873-03-06
Fartyget säljs till ett partrederi i Karlshamn med trettiotre deltagare. Som huvudredare valdes sjökapten Daniel Pettersson i Karlshamn. Fartygets nya hemort blev Karlshamn.
1876-08-14
Till ny huvudredare valde partrederiet sjökapten Fritz August Harms i Karlshamn. I övrigt inga ändringar.
1884-09-20
Fartyget gick förlorat vid Stora Fjäderäggs norra storgrund straxt norr om Holmön i norra kvarken under resa från Uleåborg mot Köpenhamn med tjära. Detta meddelades till kommerskollegium av huvudredaren 13/12 1884
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev
- Blekingsposten 1884-10-03