Hedda

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 62 fot
  • Bredd: 19,77 fot
  • Djup: 9,8 fot
  • Dräktighet:
    • 1819: 32,68 svåra läster
    • 1823: 41,27 svåra läster
    • 1833: 39,96 svåra läster
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1819
Fartyget är byggt i Kalmar län (orten anges ej, enbart Kalmar län) av okänd byggmästare för ett partrederi i Stockholm där inte heller huvudredaren är angiven. Fartygets namn var Albrecht och hemorten Stockholm.
Första fribrev utfärdat 22/6 1819.

1821-09-14
Handlaren Gustaf Berghman i Ystad blir ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Ystad.

1826-07-28
Ägaren säljer andel i fartyget varför det nu redas av ett partrederi. Huvudredare och hemort som tidigare.

1830-09-10
Grosshandlaren i Stockholm, Anders Lundgren, blir ny ensam ägare och fartygets huvudredare vars hemort nu blir Stockholm. Fartyget namnändras till Hedda.

1849-04-10
Fartyget köps av ett partrederi i Döderhultsvik med skepparen Johan Peter Landgren som huvudredare och med Döderhultsvik som hemort.

1849-05-19
Rederiet utser Isak Fredrik Widegren till ny huvudredare. Hemorten Döderhultsvik kvarstår.

1849-11-13
Fartyget, som var på resa från Döderhultsvik mot Köpenhamn med en last av bräder, strandade på Sandhammaren och blev vrak. Besättningen samt del av lasten och inventarier räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie
  2. Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1849-11-20
  3. Calmarposten 1849-11-21