Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 62 fot
- Bredd: 19,77 fot
- Djup: 9,8 fot
- Dräktighet:
- 1819: 32,68 svåra läster
- 1823: 41,27 svåra läster
- 1833: 39,96 svåra läster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1819
Fartyget är byggt i Kalmar län (orten anges ej, enbart Kalmar län) av okänd byggmästare för ett partrederi i Stockholm där inte heller huvudredaren är angiven. Fartygets namn var Albrecht och hemorten Stockholm.
Första fribrev utfärdat 22/6 1819.
1821-09-14
Handlaren Gustaf Berghman i Ystad blir ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Ystad.
1826-07-28
Ägaren säljer andel i fartyget varför det nu redas av ett partrederi. Huvudredare och hemort som tidigare.
1830-09-10
Grosshandlaren i Stockholm, Anders Lundgren, blir ny ensam ägare och fartygets huvudredare vars hemort nu blir Stockholm. Fartyget namnändras till Hedda.
1849-04-10
Fartyget köps av ett partrederi i Döderhultsvik med skepparen Johan Peter Landgren som huvudredare och med Döderhultsvik som hemort.
1849-05-19
Rederiet utser Isak Fredrik Widegren till ny huvudredare. Hemorten Döderhultsvik kvarstår.
1849-11-13
Fartyget, som var på resa från Döderhultsvik mot Köpenhamn med en last av bräder, strandade på Sandhammaren och blev vrak. Besättningen samt del av lasten och inventarier räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie
- Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1849-11-20
- Calmarposten 1849-11-21