Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 54 fot
- Bredd: 20 fot
- Djup: 8 fot
- Dräktighet:
- 1815: 25 svåra läster
- 1825: 26 svåra läster
- Riggning/typ: slup
Historik:
1815
Fartyget är byggt på Ljungnäs varv (troligen det Ljungnäs som ligger mellan Kalmar och Mönsterås) av okänd byggmästare för handlaren Pehr Ekeroth i Kalmar under namnet Hazard. Hemort Kalmar.
Första fribrev utfärdat 21/7 1815.
1817-08-30
Fartyget har samma ägare som tidigare men kallas nu för Hazarden.
1820-04-20
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi men fortfarande hemmahörande i Kalmar.
1826-03-16
Ekeroth köper tillbaka samtliga andelar i fartyget så att han nu återigen är ensam ägare. Ingen ändring av hemort.
1829-04-21
Handlaren Nils Peter Thelander i Döderhultsvik köper 3/4-delar av fartyget för 2.000 Riksdaler Banco och blir huvudredare. Fartygets hemort nu Döderhultsvik.
1831-03-15
Thelander köper nu resterande 1/4 i fartyget för 1.000 Riksdaler Banco och blir med detta ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemort Döderhultsvik kvarstår.
1835-03-24
Handelsbolaget E & N Callerström i Påskallavik köper fartyget vars hemort nu blir Påskallavik. Som huvudredare anges Erik Callerström.
1835-04-01
Under resa från Påskallavik mot Malmö med en last av bräder och ved strandade fartyget i stark storm och snöyra söder om hamnbukten i Simrishamn och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Fribrevsdiarie
- Skånska Correspondenten 22/4 1835.