Basfakta:
- Svensk signal: KCBP
- Svenskt reg. nr.: 5996
- Längd: 42,02 meter
- Bredd: 8,55 meter
- Djup: 3,33 meter
- Dräktighet:
- 1918: 296,45 registerton
- 1927: 281,55 registerton
- Riggning/typ: motorfartyg
Historik:
1918
Fartyget är byggt av Norrköpings Varv & Verkstads AB i Norrköping för Rederi AB Nordtransport i Stockholm under namnet Calcium med hemort Stockholm.
1922-08-20
Då ägaren gått i konkurs köps fartyget på auktion av Svenska Staten. Hemorten Stockholm kvarstår.
1924-07-12
AB Fraktfart i Stockholm köper nu fartyget samt namnändrar det till Julia. Hemort ändras ej.
I Augusti 1926 sprang fartyget läck och kantrade under resa från Viborg mot Kalmar med aspvirke. Besättningen som gick i skeppsbåtarna ilandsattes av en finsk ångare i Visby dit även fartyget bogserades och efter besiktning kondemnerades.
1927-05-23
Fartyget säljs på offentlig auktion i Kalmar i November 1926 av Försäkrings AB Atlantica i Göteborg för 5000 kronor till firma V H Andersson i Oskarshamn med Walborg Helena Andersson som huvudredare. Fartyget repareras för 35000 kronor till fullt sjövärdigt skick och ett nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdas vid ovanstående datum.
Ny hemort blir Oskarshamn.
1929-10-12
Fartyget besiktigats och kondemneras i Karlshamn i Juli 1929 efter att under resa från Söderhamn mot Lübeck med en last av trä sprungit läck i svårt väder. Fartyget repareras och återfår Nationalitets- och registreringscertifikat vid datum ovan.
1932-05-04
Fartyget sålt för 10000 kronor till ett partrederi på Prästö, Åland och med hemmahamn Mariehamn.
Historik efter försäljningen till Åland ej känd.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat