Hagar, KCBP,5996

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo212911). Fotograf okänd. Ur J. Robert Bomans samling. Erkännande-DelaLika(CC BY-SA).
Här hemmahörande i Oskarshamn.
Basfakta:
  • Svensk signal: KCBP
  • Svenskt reg. nr.: 5996
  • Längd: 42,02 meter
  • Bredd: 8,55 meter
  • Djup: 3,33 meter
  • Dräktighet:
    • 1918: 296,45 registerton
    • 1927: 281,55 registerton
  • Riggning/typ: motorfartyg
Historik:

1918
Fartyget är byggt av Norrköpings Varv & Verkstads AB i Norrköping för Rederi AB Nordtransport i Stockholm under namnet Calcium med hemort Stockholm.

1922-08-20
Då ägaren gått i konkurs köps fartyget på auktion av Svenska Staten. Hemorten Stockholm kvarstår.

1924-07-12
AB Fraktfart i Stockholm köper nu fartyget samt namnändrar det till Julia. Hemort ändras ej.
I Augusti 1926 sprang fartyget läck och kantrade under resa från Viborg mot Kalmar med aspvirke. Besättningen som gick i skeppsbåtarna ilandsattes av en finsk ångare i Visby dit även fartyget bogserades och efter besiktning kondemnerades.

1927-05-23
Fartyget säljs på offentlig auktion i Kalmar i November 1926 av Försäkrings AB Atlantica i Göteborg för 5000 kronor till firma V H Andersson i Oskarshamn med Walborg Helena Andersson som huvudredare. Fartyget repareras för 35000 kronor till fullt sjövärdigt skick och ett nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdas vid ovanstående datum.
Ny hemort blir Oskarshamn.

1929-10-12
Fartyget besiktigats och kondemneras i Karlshamn i Juli 1929 efter att under resa från Söderhamn mot Lübeck med en last av trä sprungit läck i svårt väder. Fartyget repareras och återfår Nationalitets- och registreringscertifikat vid datum ovan.

1932-05-04
Fartyget sålt för 10000 kronor till ett partrederi på Prästö, Åland och med hemmahamn Mariehamn.

Historik efter försäljningen till Åland ej känd.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo212910). Ur J. Robert Bomans samling.
Public Domain Mark (PDM).
Här som Åländska Hagar.
Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat