![](https://www.oskarshamnssjofart.se/wp-content/uploads/2020/02/2489-Haftalia-1-web-1024x718.jpg)
Basfakta:
- Svensk signal: HLPS
- Svenskt reg. nr: 2489
- Längd: 23,6 meter
- Bredd: 6,20 meter
- Djupgående: 2,54 meter
- Dräktighet:
- 1874: 29 nyläster eller 92,61 registerton
- 1875: 80,08 ton
- 1877: 82,73 registerton
- 1889: 82,23 registerton
- 1895: 78,26 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1874
Byggdes på Grämkulla varv i Söderåkra socken av skeppsbyggmästaren August Södergren för skepparen Håkan Karlsson i Rotavik som blir huvudredare. Fartygets hemmahamn blir Rotavik.
Första fribrev utfärdat 12/6 1874.
1881-05-19
Sjökaptenen Johan Olof Andersson i Ådh köper ensam fartyget på auktion och blir då fartygets huvudredare. Ny hemmahamn blir Djursvik
1896-04-08
Ett partrederi på fem deltagare med sjökapten Nils Peter Andersson i Ragnabo som huvudredare köper fartyget för 5.000 kronor och hemmahamnen blir Bergkvara.
1899-03-13
Fartyget köps av ett partrederi med tolv deltagare i Brantevik med skepparen Håkan Andersson som huvudredare. Fartygets hemort blir Brantevik.
1914-02-11
Ett partrederi på tre deltagare i Oskarshamn köper fartyget och där sjökapten Carl Otto Knut Svensson blir huvudredare. Hemort blir Oskarshamn.
1914-06-06
Efter att ägarantalet ändrats från tre till två deltagare utses sjökaptenen Per Erik Wikholm till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1914-10-21
Grundstötte 20/10 vid Normandshage utanför Aalborg på resa från Mönsterås mot Aalborg med en trälast. Fartyget drev av grundet men strandade i stället på Korsholm den 21/10. Det bärgades 23/10 men blev kondemnerat.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista
- https://vragwiki.dk