Basfakta:
- Svensk signal: HDCN
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 111,35 fot
- Bredd: 27,60 fot
- Djupgående: 13,48 fot
- Dräktighet:
- 1860: 141,62 svåra läster
- 1866: 83,5 nyläster eller 244,09 registerton
- 1875: 246,01 registerton
- Riggning/typ: brigg
Historik:
1860
Byggd på Hammars varv i Hammar, Västernorrland av skeppsbyggmästaren N. O. Nyman för ett partrederi med grosshandlaren Henric Holmberg som huvudredare. Hemort troligen Hammar.
Första fribrev utfärdat 16/10 1860.
1869-05-14
Efter att huvudredaren avlidit ombildas rederiet och till ny huvudredare utses possessionaten Ferdinand Sammelius i Styrnäs. Ny hemort Styrnäs.
1874-05-02
Ett partrederi i Härnösand med sjökapten Abraham Nätterqvist som huvudredare är nya ägare till fartyget. Ny hemort blir Härnösand.
1880-10-01
Ändringar i rederiet medför att till ny huvudredare utses sjökaptenen Lars Näsholm i Styrnäs. Hemort Härnösand kvarstår.
1883-08-17
För 12.000 kronor blir ett partrederi med vice konsuln Adolf Lundberg i Oskarshamn som huvudredare fartygets nya ägare. Hemort ändras till Oskarshamn.
1885-08-08
Efter ändringar i rederiet utses handlaren Carl Lindström till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1886-11-04
Strandade och blev vrak vid Vorupör söder om Hanstholm på Jylländska västkusten. Fartyget var under resa från Liverpool mot Nykjöbing med en last av salt.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- https://vragwiki.dk
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn