Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 66,8 fot
- Bredd: 20,28 fot
- Djupgående: 8 fot
- Dräktighet:
- 1847: 24,99 svåra läster
- 1865: 35,66 svåra läster eller 20,54 nyläster
- 1866: 21,5 nyläster
- 1877: 63,49 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1847
Byggd på varv i Västervik av skeppsbyggmästaren D. R. Andersson för ett partrederi på orten med handlaren Christian Tenger som huvudredare. Fartyget hemort Västervik.
Första fribrev utfärdat 13/7 1847.
1854-07-07
Ett partrederi i Kristianstad med grosshandlaren Elias Wendel som huvudredare köper fartyget vars hemort troligen blir Kristianstad.
1855-05-01
Grosshandlaren Emil Rubach blir huvudredare i ett partrederi i Stockholm vilka blir fartygets nya ägare. Hemort Stockholm.
1857-04-27
Ett partrederi i Simrishamn köper fartyget och utser häradshövdingen Folke Kraak till huvudredare. Ny hemort blir Simrishamn.
1861-03-04
Den i Oskarshamn boende skepparen Carl Johan Petersson köper ensam fartyget för 5000 Riksdaler Riksmynt och blir även huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1865-04-19
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Carl Magnus Petersson som huvudredare. Hemort Oskarshamn kvarstår.
Rederiet låter skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén förbygga fartyget på varv i Oskarshamn under året.
Nya mått blev:
- Längd: 69,42 fot
- Bredd: 20,67 fot
- Djupgående: 9,55 fot
1880-10-31
Under resa från Stockholm mot Lübeck och i hård storm förlorade fartyget båda masterna och bogserades av ångaren Sexta in till Swinemünde där fartyget kondemnerades. Lasten lossades och såldes. Fartyget såldes på offentlig auktion den 26/11 1880.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Barometern 1880-11-06
- Göteborgsposten 1880-11-05