Basfakta:
- Svensk signal: HMTS
- Svenskt reg. nr.: 692
- Längd: 59,60 fot
- Bredd: 21,90 fot
- Djup: 7,50 fot
- Dräktighet:
- 1855: 24,25 svåra läster
- 1864: 13,98 nyläster
- 1875: 54,12 ton
- 1881: 53,57 registerton
- 1894: 49,32 registerton
- 1897: 50,28 registerton
- Riggning/typ: slup/skonare
Historik:
1852
Byggd i Mönsterås av skeppsbyggmästaren O. L. Nordström för handlaren Lars Henrik Bruun i Kalmar. Hemort troligen Kalmar.
Fribrev ej utfärdat.
1855-04-04
Handlaren Johan Peter Meurling i Kalmar köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemort Kalmar.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1864-06-25
Den i Ekenäs bosatte skepparen Carl Olsson blir nästa ägare till fartyget. Som ensam ägare blir han även huvudredare. Ny hemort blir Ekenäs.
1876-03-27
Ett part rederi Djursvik köper fartyget och utser skepparen Nils Peter Jonsson till huvudredare. Ny hemort blir Djursvik.
1884-035-18
Hemmansägaren Johan Alfred Olsson i Ytterby blir huvudredare i det partrederi som är fartygets nya ägare. Ny hemort blir Eds Kapell.
1889-05-28
Ett partrederi i Loftahammar blir nya ägare och som huvudredare utses skepparen Johan August Nilsson i Loftahammar. Fartygets nya hemort blir Loftahammar.
1893-09-16
Huvudredaren flyttar 1889 till Västervik och vid ovanstående datum får fartyget nytt Certifikat där han är registrerad som huvudredare och ensam ägare. Ny hemort blir Västervik.
1900-05-18
Ägaren låter rigga om fartyget till skonare och får nytt Certifikat vid datum ovan. I övrigt inga ändringar.
1907
Fartyget förliste på Torhamns udde utanför Karlskrona och blev totalt vrak. Ägaren meddelade Kommerskollegium 5/10 1907.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat